Past Reality Integration: Hoe je kindertijd je volwassenheid raakt

PRI

Zoals ik eerder schreef heb ik in het verleden te kampen gehad met een burn-out. Na EMDR te hebben gevolgd ben ik weliswaar van een aantal klachten verlost, maar toch heb ik niet het idee dat ik weer op het oude niveau zit. Maar welke soorten therapie zijn er nog meer geschikt voor dergelijke klachten? 

Al snel kwam ik uit bij Jessica Mortier. Jessica is al jaren werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg en is al enige tijd bezig met haar kennis uit te breiden door een opleiding te volgen tot PRI-therapeut. PRI staat voor ‘Past Reality Integration’.

Inmiddels is zij klaar met het eerste jaar van de opleiding en onlangs opende Jessica haar eigen praktijk: Praktijk Emotions.  Jessica werkt vanuit het gedachtengoed van Ingeborg Bosch, zij ontwikkelde PRI in 1999.  De opening van haar praktijk was voor mij reden om haar eens aan de tand te voelen over Past Reality Integration.

Jessica Mortier
Jessica Mortier

Toen ik PRI opzocht op internet las ik allereerst iets over afweer. Hoe zit dat in elkaar?

Jessica: “Als baby worden ervaringen opgeslagen in het emotionele brein. Een kind kan op die leeftijd namelijk geen rationele link maken tussen wat het voelt en de betekenis daarvan. Het kind is volledig afhankelijk van anderen qua eten en drinken, liefde en troost, etc. Wanneer deze behoeften niet worden vervuld is het te pijnlijk voor het kind om dit toe te laten in het bewustzijn en zal het kind afweermechanismen ontwikkelingen om de waarheid te verdringen en te ontkennen. Voor het kind zijn deze nodig, maar als volwassenen zijn ze overbodig en kan het voor problemen zorgen. Als volwassene kan je door een gebeurtenis dan, vaak onbewust, geraakt worden waardoor je een ongewenste reactie geeft. Binnen PRI noemt men dat wat je zo raakt een symbool. Dit kan gaan om een liedje, een geur, een persoon of een blik van iemand. Dat symbool herinnert je onbewust aan iets uit je oude realiteit en om dat niet te voelen wordt er automatisch afweer geactiveerd, dit is een volledig onbewust proces.”

PRI valt nog in de alternatieve hoek, waardoor men misschien denkt dat het wat zweverig is. Is dat zo?

Jessica: “PRI is nog relatief nieuw, ruim 15 jaar. Er gaat altijd flink wat tijd overheen voordat een nieuwe therapievorm voldoende wetenschappelijk is onderbouwd om onder de reguliere zorg te vallen, zoals bijvoorbeeld ook bij EMDR. Dus nu valt PRI inderdaad nog onder alternatieve geneeswijzen wat betreft eventuele vergoedingen. PRI is niet zweverig, juist heel concreet en gericht op de hulpvraag van iemand. Je krijgt heel concreet een aantal instrumenten aangeleerd die je vervolgens zelf op ieder gewenst moment weer kan inzetten. Er zit ook een spiritueel component in waarbij je als therapeut en cliënt zelf kan bepalen in hoeverre je dat toepast.”

Is PRI een therapie die vaak toegepast wordt bij grotere trauma’s of ook bij alledaagse dingen?

Jessica: “PRI is een therapie die kan werken bij het helen van diepere wonden, maar is daarnaast ook een bewustzijnsleer. Het gaat om het trainen van je bewustzijn en het ontmantelen van je afweermechanismen. Hierdoor kom je veel meer in contact met wie je werkelijk bent en kan je voelen wat jij graag wilt. Het kan dus gaan om trauma’s uit het verleden, maar het gaat ook over alledaagse gebeurtenissen die in de volksmond niet als traumatisch aangemerkt worden, maar wel een diepe impact hebben op een kind en (onbewust) doorwerken als je volwassen bent. Het is dus voor iedereen interessant om te onderzoeken bij jezelf hoe je met bepaalde zaken omgaat. PRI geeft geen kant en klare oplossing, maar het gereedschap, waarmee je zelf aan de slag kan. Je leert hoe je jezelf kan observeren, gedrag kan veranderen en thuis te brengen welke (oude) gevoelens daarbij horen. In die zin is PRI anders dan andere therapievormen omdat je zowel met cognitie, gedrag en gevoel werkt en echt naar de oorsprong terug gaat. De prognose van PRI is vooral heel gunstig bij klachten als depressie, burn-out en angst.”

Waar start je een PRI traject mee?

Jessica: “Het begint met bewustwording, op een andere manier kijken naar dagelijkse dingen en je reacties of interpretatie daarvan. Bijvoorbeeld wanneer je ’s morgens een vogel hoort fluiten die hoog in de boom in je achtertuin zit kun je denken: ‘Wat fijn en gezellig, zo’n vrolijk fluitende vogel.’ Maar een ander denkt misschien: ‘Wat zielig, die vogel daar zo hoog in de boom, alleen.’ Alles wat je als kind meegekregen hebt, maakt hoe je tegen de situatie aan kijkt. Je ziet de wereld door jouw eigen film, maar onbewust projecteer je dat altijd op anderen. Dat bewustwordingsproces is belangrijk binnen PRI.”

PRI heeft dus ook wel wat overeenkomsten met bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie?

Jessica: “Ja. PRI heeft raakvlakken met mindfulness, cognitieve gedragstherapie en EMDR. Deze therapieën richten zich meer op de cognitieve kant. Er zijn ook therapieën die zich meer richten op gevoelswerk of het lichamelijke, waarvan haptonomie bijvoorbeeld een bekende vorm is. De kracht van PRI is juist dat je je richt op zowel verstand, gevoel en gedrag.”

En EMDR?

Jessica: “EMDR kan heel effectief zijn en klachten verminderen. Maar vanuit PRI is het juist interessant om te kijken wat er symbolisch is geweest en aan welke oude realiteit dit raakt. Als dat helder is kan je opnieuw kijken naar het heden en zien wat er werkelijk overblijft van het probleem. Meestal is het heden verrassend onbelast. Met EMDR kun je stoppen dat het zich in die specifieke situatie uit, maar het onderliggende probleem is er mogelijk nog steeds en kan in andere situaties weer boven komen. Dit kan in hele kleine dingen zijn. Een blik van iemand kan al een associatie met het trauma oproepen. Bij PRI ga je op dat gedetailleerde niveau inzoomen op het probleem en die kern onderzoeken.”

Klopt het dat woede en boosheid niet toegestaan zijn tijdens de PRI?

Jessica: “Nee, dat klopt niet helemaal. Het is afhankelijk van de persoon en waarmee hij of zij komt. Is juist het uiten van deze emotie een probleem? Dan is het ook binnen PRI goed om die emotie er ook te laten zijn. Echter, woede is vorm van afweer en die wil je niet versterken. Je legt je focus dan niet op de woede en het uiten ervan, maar op wat er onder die woede zit.”

Voor wie is PRI niet geschikt?

Jessica: “Voor mensen die moeite hebben met het onderscheid tussen heden en verleden, zoals bij mensen met een psychose het geval kan zijn. Belangrijk is dat er voldoende contact is met het hier en nu. Daarnaast moet je het vermogen en de wil hebben te komen tot zelfreflectie.”

 

Ben je benieuwd naar Jessica en haar praktijk in Waalre? Ga dan naar www.praktijkemotions.nl. Interesse maar is Waalre echt te ver weg? Dan biedt Jessica zelfs een online consult aan. Wil je gewoon meer weten over PRI? Ga dan naar www.PRIonline.nl. Niet alleen kun je daar verder lezen over deze therapie, maar je kunt ook een test doen om te kijken op welke afweer jij hoog scoort. Op 19 april is er bovendien een lezing in Eindhoven. Wil je kijken of er ook een lezing bij jou in de buurt is? Kijk dan even hier.

 

Reageer